Planujesz rozpocząć własną działalność? W Twojej głowie zrodził się pomysł nie do odrzucenia, ale potrzebujesz dofinansowania lub inwestorów? Potrzebujesz biznes planu. Ten dokument nie tylko pomoże Ci dokładnie zaplanować działania, ale także sprawi, że łatwiej będzie Ci przeanalizować potencjał Twojego przyszłego biznesu, by przedstawić go potencjalnym inwestorom. Od czego zacząć? Jak napisać dobry biznes plan?
Czym jest biznes plan?
Biznes plan to dokument, w którym znajdują się wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego przedsięwzięcia. Nie musi on jednak dotyczyć tylko nowych firm - mogą go tworzyć również marki o stabilnej pozycji, które planują wdrożyć nowe rozwiązania na obecnym rynku dla swoich klientów.
Biznes plan - kiedy warto go stworzyć?
Nawet najlepsze pomysły bez wcześniej obmyślanych sposobów na realizację stają się niczym. Giną w morzu innych, równie ciekawych pomysłów. Biznes plan jest więc strategią, z którą łatwiej uruchomić jakikolwiek biznes. To konieczność, jeśli chcesz, aby Twój pomysł otrzymał finansowe wsparcie inwestorów.
Dobrze przygotowany biznes plan pomoże Ci zebrać wszystkie informacje na temat biznesu w jednym miejscu. Dzięki temu zyskasz szerszą perspektywę i być może w Twojej głowie pojawią się nowe pomysły. Takie rozpisanie informacji pomaga również dostrzec ewentualne błędy i ustrzec się przed nimi jeszcze na etapie planowania przedsięwzięcia.
Biznes plan jest często koniecznym dokumentem przy staraniu się o dotację lub kredyt dla firm. Banki i inne instytucje na jego podstawie są w stanie ocenić potencjał przedsięwzięcia i zdecydować, czy warto angażować się w nie finansowo. Im lepiej napisany biznes plan, tym większe szanse na otrzymanie zewnętrznych środków pieniężnych.
Pamiętaj!
Każda instytucja wymaga stworzenia biznes planu według innego wzoru. Przed jego stworzeniem zapoznaj się więc z szablonami w załącznikach do dokumentacji.
Dodatkowo biznes plan to świetny sposób na dokładne zaplanowanie kroków w trakcie rozwoju przedsiębiorstwa. Powinno się go stworzyć na minimum 5 lat, aby uzyskać pełny obraz przedsięwzięcia w danych warunkach rynkowych i z określonymi możliwościami. Biznes plan po prostu pomaga Ci skuteczniej prowadzić działalność.
Jak napisać skuteczny biznes plan?
Dobry biznes plan składa się z 8 istotnych elementów:
- Krótkie podsumowanie przedsięwzięcia (streszczenie);
- Opis przedsięwzięcia;
- Opis sprzedawanych produktów/świadczonych usług;
- Pracownicy i kadra zarządzająca;
- Otoczenie rynkowe;
- Plan marketingowy/Sposoby promocji;
- Analiza finansowa;
- Harmonogram działania.
Przyjrzyjmy się każdej z nich.
Streszczenie przedsięwzięcia
To konkretny i krótki opis nowego biznesu. Musi uwzględniać wszystkie istotne informacje, zawarte w pozostałych częściach biznes planu. Mimo że znajduje się na początku dokumentu, powinien być zredagowany na samym końcu. Jest bowiem streszczeniem całości.
Co powinno się w nim znaleźć?
Kluczowym elementem jest przedstawienie celu wdrożenia przedsięwzięcia. Znaczenie mają również środki na jego uruchomienie, kadra zarządzająca, pracownicy oraz sprzedawane produkty. Warto zwrócić uwagę na klientów i konkurencyjność w branży. Można przedstawić różnicę między nowym produktem/usługą, a tymi obecnymi na rynku. Na koniec opiszmy swoje doświadczenie oraz skróconą koncepcję rozwoju przedsięwzięcia.
Opis
Tutaj skupiamy się stricte na samej działalności. W tej części biznes planu powinna znaleźć się:
- nazwa firmy i jej forma prawna;
- dane właścicieli i ich opisy, np. doświadczenie, certyfikaty;
- pełne dane kontaktowe (telefon, mail, adres);
- adres prowadzenia działalności oraz obszar działania firmy.
Poza konkretnymi danymi na temat firmy należy uwzględnić informacje związane z misją przedsiębiorstwa, a także jej cele oraz niezbędne patenty.
Produkty/Usługi
Wskazujemy nazwę oraz cechy fizyczne produktów lub opisujemy usługi. Ważne, aby nie kierować się tu tylko ich cechami i zaletami, ale także realną korzyścią dla klienta. Przeanalizujmy rynek i podobne produkty, opiszmy cykl życia produktu, wskażmy patenty - jeśli produkt tego wymaga.
Następnym krokiem w biznes planie będzie polityka cenowa. Ile kosztuje nasz produkt? A ile kosztuje u konkurencji? Czy przewidujemy jakieś rabaty? W jaki sposób klienci będą dokonywać płatności?
Ostatnim elementem jest dystrybucja produktu. Uwzględnijmy kanały sprzedaży, współpracę z partnerami odnośnie płatności czy kurierami. Weźmy pod uwagę również serwis gwarancyjny i jego zasady, jeśli występują.
Pracownicy
Bez pracowników żaden biznes nie przetrwa zbyt długo. Ich uwzględnienie jest więc konieczne w biznes planie.
Zacznij od swoich kwalifikacji - jako właściciela. Opisz również kwalifikacje i doświadczenie kadry zarządzającej, w przypadku spółki. Uwzględnij zakres wykonywania obowiązków oraz strukturę organizacyjną.
Jeśli zamierzasz zatrudniać pracowników, umieść o nich informacje w tej części. Ilu ich będzie? Jak wysokie wynagrodzenie otrzymają? Opisz zasady awansu, premie, a także koncepcję zwiększania zatrudnienia w kolejnych latach działalności.
Konkurencja
Dokładnie zbadaj otoczenie firmowe, najlepiej przy pomocy analizy SWOT. Zobacz, w jaki sposób działa Twoja konkurencja, jakie ma ceny czy politykę marketingową. Znajdź swoje mocne i słabe strony. Poznaj bariery, które mogą przeszkodzić Ci w osiągnięciu wymarzonego celu oraz szanse, które wspierają jego realizację.
Sposoby promocji
Sukces przedsięwzięcia często zależy od odpowiednio dobranej promocji. Zastanów się, jaka forma w Twoim przypadku sprawdzi się najlepiej. Kim są Twoi klienci i gdzie poszukują oni Twoich usług?
Opisz sposoby promocji (sieć, billboardy, radio, ulotki), a także budżet, który planujesz przeznaczyć na promocję firmy. Możesz nawet wypisać konkretne kampanie dla poszczególnych produktów, które zamierzasz przeprowadzić.
Analiza finansowa
Biznes plan byłby bezwartościowy, gdyby nie zawierał w sobie analizy finansowej. To dzięki niej jesteś w stanie sprawdzić, czy Twój pomysł jest opłacalny.
W tej części przygotuj sobie:
- Bilans;
- Rachunek Zysków i Strat;
- Rachunek Przepływów Pieniężnych.
Określ również źródła finansowania - teraźniejsze i przyszłe - a także stopę zwrotu, którą chcesz osiągnąć. Uwzględnij wszystkie koszty, które będziesz musiał ponieść w związku z realizacją przedsięwzięcia.
Harmonogram
W ostatniej części zaplanuj wszystko w czasie. Dzięki temu łatwiej będzie Ci trzymać się wcześniej wyznaczonych celów i łatwiej je osiągniesz. Harmonogram najlepiej przygotować na 5 lat do przodu. Podziel go na mniejsze okresy na początku, a potem na dłuższe - w miarę rozwoju przedsiębiorstwa.
Biznes plan - co jeszcze warto wiedzieć?
Biznes plan ma Ci pomóc trzeźwo popatrzeć na Twój biznes. Ważne jest więc, abyś przygotował go na spokojnie, podpierając się danymi. Warto przeprowadzić badania wśród konsumentów i konkurencji, a także zebrać wszystkie patenty i certyfikaty. Przydatne mogą być nawet referencje od innych firm.
Dzięki temu dajesz swojemu pomysłowi większe szanse powodzenia. W końcu plan to połowa sukcesu.
Bardzo często już na etapie planowania działalności warto skonsultować swój pomysł i model biznesu z doradcą podatkowym. Prawdopodobnie i tak najlepszą formą dla Twojego przedsięwzięcia będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, dlatego już teraz zachęcamy do zapoznania się z naszym kursem Sekrety Spółek, który pomoże Ci odpowiednio zarządzać podatkami w Twojej przyszłej firmie.