WZORY UMÓW z objaśnieniem

Dodane komentarze (34)

    1. Avatar
      Robert Jakubczak

      Cześć Andrzej! Takie rzeczy robi się poprzez portal S24, na którym wszystko już jest, chyba, że musisz dokonać zmiany u notariusza – to ten zazwyczaj ma swój własny szablon 🙂

    1. Avatar
      Robert Jakubczak

      Cześć! Prawnik poprosił bym zamieścił taki komentarz koło tego wzoru:

      Posługiwanie się tym wzorem umowy w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa wiąże się z ryzykiem i najlepiej skonsultować umowę z prawnikiem. Korzystasz z tego wzoru na własną odpowiedzialność.

      https://docs.google.com/document/d/1S79GqC-cc-7ZNOilz6KwH11hJPLgmvV7/edit?usp=sharing&ouid=102596940826424508292&rtpof=true&sd=true

  1. Avatar
    Tomasz Goreczny

    W załączonych wzorach umów brakuje najważniejsze umowy czyli UMOWY Spółki jaka musi zostać utworzona przy jej zakładaniu. Przydałby się jakiś przykład edytowalny, żeby wiadomo było od czego zacząć tworząc taką umowę

    1. Avatar
      Robert Jakubczak

      Taka umowa jest niepotrzebna, ponieważ przy zakładaniu konta przez portal S24 umowa spółki jest tworzona w systemie. Natomiast przy zakładaniu spółki u notariusza wzór umowy ma na pewno sam notariusz.

    1. Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)
      Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)

      W systemie s24 prócz umowy spółki zawsze tworzone są:

      • Lista wspólników
      • Oświadczenie o wniesieniu kapitału

      Dodatkowo, należy samodzielnie przygotować i dołączyć:

      • Oświadczenie, czy spółka jest cudzoziemcem w rozumieniu ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców
      • Lista adresów do doręczeń członków organu lub osób uprawnionych do powołania zarządu
      • Lista adresów do doręczeń osób reprezentujących spółkę, likwidatorów lub prokurentów

      W niektórych szczególnych przypadkach, wymagane mogą być jeszcze dodatkowe dokumenty (np. pełnomocnictwa albo zgody na powołanie członków organów).

  2. Avatar

    Dzień dobry,
    jak powinna wyglądać uchwała dotycząca zmiany członków zarządu (ze względu na zmianę nazwiska jednego z nich)? Czy trzeba najpierw odwołać członka a potem powołać go z aktualnym nazwiskiem czy wystarczy w uchwale opisać zaistniałą sytuację i podać nowe dane (np. ze względu na zmianę danych osobowych jednego z członków zarządu ustanawia się zmianę danych członków zarządu z xyz na yzx)?

    1. Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)
      Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)

      W mojej ocenie nie ma w takiej sytuacji konieczności dokonywania zmiany w składzie zarządu (bo jak rozumiem, skład ten bowiem się w istocie nie zmienia – nadal są w nim te same osoby, a jedynie jedna z nich zmieniła nazwisko). W takiej sytuacji rekomendowałbym wygenerować nowy dokument pt. „imiona, nazwiska i adresy do doręczeń członków zarządu” oraz złożyć go do KRS wraz z wnioskiem o zmianę danych członka zarządu i krótkim wyjaśnieniem w piśmie przewodnim.

      Jednocześnie, sporządzenie uchwały o treści wskazanej w pytaniu (wskazującej przyczynę zmiany nazwiska) też będzie w mojej ocenie działaniem, które powinno odnieść skutek w postaci zarejestrowania zmiany nazwiska członka zarządu spółki w KRS.

  3. Avatar
    Piotr Kapuściński

    Witam serdecznie.
    W związku z tym, że w kursie sekrety spółek brakuje kilku informacji, chciałbym uzyskać troche informacji od Państwa. Mianowicie jak w prosty sposób przedłużyć zawieszenie spółki z .o.o. dłużej niż 24 miesiące? Czy wystarczy zrobić nową ustawę i zgromadzenie wspólników i wysłać to przez system s24 czy jest to bardziej zawiłe?
    Kolejna rzecz planujemy za kilka miesięcy zmianę w zarządzie właścicieli. Jeden z członków odejdzie i zrzeknie się z udziałów na rzecz innego członka, który wejdzie w skład firmy. Planujemy też zmienić ilość udziałów w kwestii poszczególnych członków. Czy to wszystko idzie załatwić w kwestii ustawy czy konieczna jest wizyta u notariusza?

    1. Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)
      Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)

      Zgadza się, zarząd powinien podjąć uchwałę i złożyć wniosek o wznowienie działalności. A następnie najwcześniej kolejnego dnia lub po kilku dniach – należy podjąć uchwałę zarządu i wniosek o ponowne zawieszenie działalności. Do wniosku o kolejne zawieszenie ponownie należy załączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.

      Co do drugiego pytania: zarówno zmiany w składzie zarządu spółki, jak i zbycie udziałów (wzgl. objęcie nowych udziałów w zamian za wkłady pieniężne po podwyższeniu kapitału spółki) można przeprowadzić w systemie S24. Jeżeli dotąd w spółce nie były dokonywane żadne zmiany w formie notarialnej, to dla przeprowadzenia zmian opisanych w pytaniu nie będzie również konieczna wizyta u notariusza.

  4. Avatar
    Agnieszka Kruk

    Witam, jeśli chce zamknąć JDG i otworzyć spółkę to np. umowy z dostawcami, umowy o pracę z pracownikami, które mam jako JDG muszę rozwiązać i zawrzeć nowe jako spółka z o.o.?

    1. Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)
      Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)

      Umowy z dostawcami można tez alternatywnie „przepisać”, tj. za zgodą kontrahenta dokonać cesji praw i obowiązków umownych z JDG na spółkę. W przypadku umów o pracę istnieje z kolei opcja tzw. „przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę” zgodnie z art. 231 kodeksu pracy, choć owo przejście powinno wiązać się z jakimś zdarzeniem skutkującym przejściem samego przedsiębiorstwa (np. sprzedaż przedsiębiorstwa lub aport na spółkę).

      Natomiast można też oczywiście to zrobić tak, jak wskazano w pytaniu – rozwiązać i nawiązać nowe umowy (z kontrahentami/pracownikami).

      Polecam materiał „Jak płynnie przejść z JDG na spółkę?” w sekcji „Sekrety Spółek: Zaczynamy!”

  5. Avatar
    Monika Zaremba-Dragan

    Dzień dobry,
    1) Odnośnie powyższego komentarza dotyczącego cesji – czy mogą Państwo dołączyć przykład uchwały powołującej pełnomocnika w sprawie zawierania porozumień do umów o współpracę (cesji)?
    2) Kim jest Przewodniczący a Kim Protokolant załączonego dokumenty “UCHWAŁA – Powołanie pełnomocnika do zawarcia umowy z członkiem zarządu”? W którym miejscu podpisuje się Pełnomocnik?
    Dziękuję serdecznie!

    1. Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)
      Bartosz Szaleniec - doradca podatkowy (nr licencji 12261)

      Dzień dobry!

      1) W kursie jest już wzór uchwały w sprawie powołania pełnomocnika do zawarcia umowy z członkiem zarządu. Wystarczy zmienić w niej ostatnią linijkę z
      „do zawarcia z prezesem zarządu Spółki – …………………… umowy zlecenia.”
      na „do zawarcia z prezesem zarządu Spółki – …………………… porozumienia w sprawie cesji praw i obowiązków z tytułu umowy …….. zawartej z …. na Spółkę ……”.
      Pozostałe aspekty uchwały pozostaną jak w opublikowanym wzorze.

      2) Każde zgromadzenie powinno mieć przewodniczącego i protokolanta (z formalnego punktu widzenia żadne przepisy nie zakazują łączenia tych funkcji przez jedną osobę). Pełnomocnik nie musi podpisywać się pod uchwałą (on podpisuje się natomiast pod umową, do której został umocowany).

Scroll to Top