Chciałbym przenieść z JDG, ktorej jestem właścicielem, samochody ciężarowe wraz z kierowcamy. Mam na myśli ZCP bo działalność dalej bedzie funkcjonować tylko zajmowac sie bedzie czyms innym.Czy znajdę coś tutaj na ten temat?
Optymalnie byłoby założyć konto na spółkę. W przeciwnym wypadku konieczna byłaby jakiegoś rodzaju umowa, regulująca kwestię „korzystania” przez spółkę z konta wspólnika, wzgl. ustanowienie innego modelu, który dawałby podstawę wspólnikowi ab „obracać” pieniędzmi spółki w ramach inwestycji kryptowalutowych.
Dzień dobry, moje pytanie dotyczy sprzedaży spółki zoo. Obecnie planuję sprzedaż sp zoo w branży usług sprzątania. Zastanawia mnie kwestia, jak dobrze zabezpieczyć prawnie tą transakcję, aby nie narazić się przez przypadek na wypływ informacji o kontrahentach spółki i innych danych wrażliwych oraz przez przypadek na konsekwencje związane z RODO. Zapewne podstawą jest umowa o zachowaniu poufności. Czy są jeszcze jakieś inne sposoby np.wpłata zaliczki/zadatku notarialnie lub ustanowienie weksla?
Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, bez znajomości szczegółowego przebiegu planowanej transakcji (w szczególności jej chronologii oraz tego przed kim należy zabezpieczyć ów wypływ oraz formy zabezpieczenie zaliczki lub weksla).
Z pewnością jest wiele sposobów zabezpieczeń rożnego rodzaju roszczeń kontraktowych (np. weksel, zastaw, hipoteka, dobrowolne poddanie egzekucji z art. 777 kpc) i inne. Zwracam uwagę, że sprzedaż spółki jest transakcją o doniosłości oraz stopniu kompleksowości prawnej na wielu obszarach (oraz niejednokrotnie skomplikowania), że warto te kwestie omówić z profesjonalnym prawnikiem lub wręcz zlecić wyspecjalizowanej kancelarii przygotowanie stosownych dokumentów.
Trzeba byłoby ustalić, co jest intencją stron, mowa jest bowiem o zupełnie różnych instytucjach prawnych.
• Jeżeli spółka chce coś kupić, to powinna zawrzeć umowę kupna- sprzedaży (zakładam: faktura).
• Jeżeli chce przekazać pieniądze fundacji, to wówczas darowizna (ew. sponsoring na fakturę).
• Jeżeli chce pozyskać daną rzecz od fundacji nieodpłatnie, na mocy darowizny, to wówczas może wystąpić podatek dochodowy z nieodpłatnych świadczeń po stronie spółki.
Tak. Spółka nie musi zatrudniać żadnych pracowników aby dokonywać sprzedaży. W zależności od charakteru działalności spółki, czynności sprzedaży mogą dokonywać podwykonawcy, zleceniobiorcy, a nawet w pewnym zakresie zarząd lub wspólnicy.
posiadam auto w leasingu w swojej JDG. Jest ona zawieszona już trzy lata a leasing właśnie dobiega końca. Została do spłaty ostatnia rata. Wraz z zawieszeniem DG założyłam z partnerem spółkę zoo. Chciałabym by auto pozostało własnością prywatną i zostało wypożyczone do spółki. Kupowałam auto na JDG i pytanie, jak obecnie zostać (najkorzystniej) właścicielem prywatnym auta?
Dzień dobry. Niekorzystne zmiany w zakresie konsekwencji podatkowych „prywatnego” wykupu samochodu z leasingu dotyczą jego zbycia, nie zaś korzystanie z niego (w tym oddania w ewentualny najem). Jeżeli zatem planowane jest wynajęcie wykupionego pojazdu spółce, to możliwe jest w mojej ocenie „wyjęcie” pojazdu z majątku JDG i jego wynajem prywatny (na ryczałcie). Zwracam uwagę, że trzeba uważać przy tym na kwestie VAT-owskie, jeżeli JDG była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i ma prawo odliczyć VAT od wykupu pojazdu (w takim wypadku nawet prywatny wynajem pojazdu będzie musiał podlegać opodatkowaniu VAT po stronie właściciela).
Rozumiem, że chodzi o zmianę PKD w umowie spółki. Aby zmienić PKD w umowie i zarejestrować zmianę, należy w portalu S24 (EKRS):
a) w sekcji „dokumenty” wybrać „nowy dokument” i „uchwała zmieniająca umowę spółki z o.o.”. Następnie zmienić art. 4 umowy poprzez dodanie odpowiedniego PKD. Uchwałę podpisują następnie wspólnicy.
b) w sekcji „wnioski” wybrać „nowy wniosek” i „wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców – spółka z o.o.”. Następnie dodać odpowiednie PKD w sekcji dotyczącej uwidocznionego przedmiotu działalności (jeśli chcemy, aby nowe PKD było widoczne w KRS), po czym opłacić i wysłać wniosek.
W kwestii podatku CIT 19%
Jeżeli w roku 2025 np. w październiku obrót spółki przekroczy 2MLN EURO netto, to od którego momentu trzeba płacić CIT 19% zamiast 9%? Od tego miesiąca, czy trzeba naliczyć 19% za cały 2025 rok?
Co wtedy z rokiem 2026? Czy od początku 2026 spółka powinna naliczać 19% CIT?
A co, jeżeli w 2026 roku spółka nie osiągnie obrotu 2MLN EURO? Czy dalej będzie płacić CIT 19%?
Na wstępie pragnę zwrócić uwagę, że w praktyce mamy dwa limity 2 mln euro w ustawie CIT: (i) liczone jako kwota netto, dla roku bieżącego oraz (ii) liczone jako kwota brutto (z VAT) dla roku poprzedniego.
Odpowiadając teraz na pytania powyżej:
W razie przekroczenia limitu 2 mln euro netto w trakcie roku, niestety podatnik traci prawo do 9% za cały ten rok (tj. począwszy od początku 2025 posługując się przedstawionym przykładem).
Wówczas, w roku 2026 spółka również nie będzie miała prawa do 9% CIT (skoro przekroczyła 2 mln brutto, za rok poprzedni).
Jeżeli w roku 2026 spółka nie przekroczy limitu 2 mln euro brutto, to w 2027 będzie mogła zasadniczo wrócić do opodatkowania 9% CIT.
Dzień dobry ,
w portalu s24 zmieniłem główny kod pkd spółki oraz dopisałem pozostałe 9 kodów i chciałbym aby były one uwidocznione w odpisie KRS . Proszę o informacje czy kroki jakie poczyniłem są kompletne i wystarczające .
-S24 dodałem: nowy dokument : UCHWAŁA ZMIENIAJĄCA UMOWĘ SPÓŁKI Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ.(zmiana kodów i dopisanie pozostałych oraz podpisy członków zarządu )
– Wnioski : WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH PODMIOTU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (Podpisy)
– opłata wniosku
Dzień dobry! Tak opisane kroki (uchwała o zmianie umowy spółki oraz wniosek o zmianę danych podmiotu w KRS zawierający informację, które PKD ma być obecnie główny, a które pozostałymi, wraz z opłatą) są konieczne i wystarczające do dokonania wpisu wspomnianej zmiany przedmiotu działalności spółki przez system S24.
Dzień dobry,
chciałbym zapytać o koszty utrzymania nieaktywnej spółki. Czy istnieją opłaty lub inne zobowiązania finansowe, które trzeba ponosić, mimo braku prowadzenia działalności?
Zastanawiam się nad założeniem spółki już teraz, mając na uwadze korzyści, jakie daje czas funkcjonowanie firmy na rynku, takie jak wiarygodność i stabilność. Czy w mojej sytuacji takie rozwiązanie byłoby opłacalne?
Koszty utrzymania nieaktywnej spółki według mojego wyobrażenia i doświadczenia mogą dotyczyć głównie opłat za księgowość oraz utrzymanie siedziby i rachunku bankowego i są zależne od kilku podstawowych czynników tj.:
• czy spółka jest zawieszona (w takim wypadku może w okresie zawieszenia nie prowadzić ksiąg o ile nie ponosi kosztów ani nie odnosi przychodów),
• czy spółka ponosi koszty stałe (rachunek bankowy, czynsz najmu lokalu, inne).
W teorii w okresie zawieszenia spółka mogłaby nie ponosić żadnych wydatków, jednak w praktyce nie jest to łatwe. Ponadto maksymalny okres zawieszenia to 2 lata, po których trzeba spółkę „odwiesić” i za okres odwieszenia trzeba już księgi zaprowadzić (i konsekwentnie sporządzić sprawozdanie za ten rok).
Witam!
Prowadzę działalność usługową na terenie Holandii(jako firma holenderska) Chciałbym założyć spółkę i zoptymalizować podatki. Czy istnieje taka konstrukcja która pozwala mi na to? Jakie są wymagania?
Gdzie uzyskać odpowiednią poradę?
Jak rozumiem, chodzi o działalność gospodarczą prowadzoną przez spółkę na terenie Holandii. Z wielu przyczyn prawnych i podatkowych nie rekomendowałbym w takim celu zakładać spółki prawa polskiego. Najlepiej byłoby zatem zasięgnąć w takim wypadku porady lokalnego holenderskiego prawnika lub doradcy, który znając lokalną specyfikę prawną, będzie w stanie zarekomendować optymalny model prowadzenia biznesu w tym kraju.
Dzień dobry, mam pytanie o zakup udziałów w innej spółce.
Chciałbym kupić inną spółkę 100% udziałów ale chcę aby te udziały zostały całkowicie zakupione przez moją spółkę. Czy mogę tak zrobić? Czy muszę od razu połać zarząd do takiej kupionej spółki czy mogę poczekać? czy przy zakupie musze obowiązkowo wskazać od razu nowy zarząd? Dzięki za odpowiedź.
Jak najbardziej, Pana spółka może zakupić 100% udziałów w innej spółce.
Co do zarządu, to zakupiona spółka z pewnością musi mieć zarząd. Z perspektywy prawnej nie ma konieczności powoływania nowego zarządu, dopóki urzęduje jeszcze poprzedni. W tym kontekście musi Pan sobie odpowiedzieć na pytania (i) czy jest Panu na rękę aby dotychczasowy zarząd nadal kierował „Pana” spółką (ii) czy dotychczasowy zarząd będzie chciał to nadal robić. Pamiętajmy o tym, że każdy członek zarządu może zrezygnować ze swojego stanowiska. W przypadku gdy dotychczasowy zarząd uczyni to skutecznie wówczas będzie konieczne będzie już konieczne powołanie nowego.
Dzień dobry,
Chciałbym przenieść z JDG, ktorej jestem właścicielem, samochody ciężarowe wraz z kierowcamy. Mam na myśli ZCP bo działalność dalej bedzie funkcjonować tylko zajmowac sie bedzie czyms innym.Czy znajdę coś tutaj na ten temat?
Polecamy materiał: „Jak płynnie przejść z JDG na spółkę?” w sekcji „Start”.
Jeżeli chcę zacząć inwestować w kryptowaluty z kapitału spółki to czy muszę założyć konto na giełdzie na spółkę czy prywatnie na siebie?
Optymalnie byłoby założyć konto na spółkę. W przeciwnym wypadku konieczna byłaby jakiegoś rodzaju umowa, regulująca kwestię „korzystania” przez spółkę z konta wspólnika, wzgl. ustanowienie innego modelu, który dawałby podstawę wspólnikowi ab „obracać” pieniędzmi spółki w ramach inwestycji kryptowalutowych.
Dzień dobry, moje pytanie dotyczy sprzedaży spółki zoo. Obecnie planuję sprzedaż sp zoo w branży usług sprzątania. Zastanawia mnie kwestia, jak dobrze zabezpieczyć prawnie tą transakcję, aby nie narazić się przez przypadek na wypływ informacji o kontrahentach spółki i innych danych wrażliwych oraz przez przypadek na konsekwencje związane z RODO. Zapewne podstawą jest umowa o zachowaniu poufności. Czy są jeszcze jakieś inne sposoby np.wpłata zaliczki/zadatku notarialnie lub ustanowienie weksla?
Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, bez znajomości szczegółowego przebiegu planowanej transakcji (w szczególności jej chronologii oraz tego przed kim należy zabezpieczyć ów wypływ oraz formy zabezpieczenie zaliczki lub weksla).
Z pewnością jest wiele sposobów zabezpieczeń rożnego rodzaju roszczeń kontraktowych (np. weksel, zastaw, hipoteka, dobrowolne poddanie egzekucji z art. 777 kpc) i inne. Zwracam uwagę, że sprzedaż spółki jest transakcją o doniosłości oraz stopniu kompleksowości prawnej na wielu obszarach (oraz niejednokrotnie skomplikowania), że warto te kwestie omówić z profesjonalnym prawnikiem lub wręcz zlecić wyspecjalizowanej kancelarii przygotowanie stosownych dokumentów.
Witam nie mogę otworzyć żadnego kursu z pozycji telefonu, czy jest coś co trzeba wcześniej zrobić pobrać app ????
Dasz radę przesłać mi screen na adres robert@expertia.com.pl? Powinno wszystko działać, więc prześlij i przekażę webmasterom 🙂
Cześć jeśli spółka chce kupić coś od niepowiązanej fundacji to lepiej jest to zrobić (podatkowo) jako faktura czy darowizna?
Trzeba byłoby ustalić, co jest intencją stron, mowa jest bowiem o zupełnie różnych instytucjach prawnych.
• Jeżeli spółka chce coś kupić, to powinna zawrzeć umowę kupna- sprzedaży (zakładam: faktura).
• Jeżeli chce przekazać pieniądze fundacji, to wówczas darowizna (ew. sponsoring na fakturę).
• Jeżeli chce pozyskać daną rzecz od fundacji nieodpłatnie, na mocy darowizny, to wówczas może wystąpić podatek dochodowy z nieodpłatnych świadczeń po stronie spółki.
Dzień dobry,
czy spółka może wystawić fakturę, kiedy nie zatrudnia pracowników?
Tak. Spółka nie musi zatrudniać żadnych pracowników aby dokonywać sprzedaży. W zależności od charakteru działalności spółki, czynności sprzedaży mogą dokonywać podwykonawcy, zleceniobiorcy, a nawet w pewnym zakresie zarząd lub wspólnicy.
Dzień dobry,
posiadam auto w leasingu w swojej JDG. Jest ona zawieszona już trzy lata a leasing właśnie dobiega końca. Została do spłaty ostatnia rata. Wraz z zawieszeniem DG założyłam z partnerem spółkę zoo. Chciałabym by auto pozostało własnością prywatną i zostało wypożyczone do spółki. Kupowałam auto na JDG i pytanie, jak obecnie zostać (najkorzystniej) właścicielem prywatnym auta?
Larysa, partnerka Tomasza
Dzień dobry. Niekorzystne zmiany w zakresie konsekwencji podatkowych „prywatnego” wykupu samochodu z leasingu dotyczą jego zbycia, nie zaś korzystanie z niego (w tym oddania w ewentualny najem). Jeżeli zatem planowane jest wynajęcie wykupionego pojazdu spółce, to możliwe jest w mojej ocenie „wyjęcie” pojazdu z majątku JDG i jego wynajem prywatny (na ryczałcie). Zwracam uwagę, że trzeba uważać przy tym na kwestie VAT-owskie, jeżeli JDG była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny i ma prawo odliczyć VAT od wykupu pojazdu (w takim wypadku nawet prywatny wynajem pojazdu będzie musiał podlegać opodatkowaniu VAT po stronie właściciela).
jak zmienić PKD w spółce poprzez internet ?
spółka była założona poprzez internet
Rozumiem, że chodzi o zmianę PKD w umowie spółki. Aby zmienić PKD w umowie i zarejestrować zmianę, należy w portalu S24 (EKRS):
a) w sekcji „dokumenty” wybrać „nowy dokument” i „uchwała zmieniająca umowę spółki z o.o.”. Następnie zmienić art. 4 umowy poprzez dodanie odpowiedniego PKD. Uchwałę podpisują następnie wspólnicy.
b) w sekcji „wnioski” wybrać „nowy wniosek” i „wniosek o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców – spółka z o.o.”. Następnie dodać odpowiednie PKD w sekcji dotyczącej uwidocznionego przedmiotu działalności (jeśli chcemy, aby nowe PKD było widoczne w KRS), po czym opłacić i wysłać wniosek.
W kwestii podatku CIT 19%
Jeżeli w roku 2025 np. w październiku obrót spółki przekroczy 2MLN EURO netto, to od którego momentu trzeba płacić CIT 19% zamiast 9%? Od tego miesiąca, czy trzeba naliczyć 19% za cały 2025 rok?
Co wtedy z rokiem 2026? Czy od początku 2026 spółka powinna naliczać 19% CIT?
A co, jeżeli w 2026 roku spółka nie osiągnie obrotu 2MLN EURO? Czy dalej będzie płacić CIT 19%?
Na wstępie pragnę zwrócić uwagę, że w praktyce mamy dwa limity 2 mln euro w ustawie CIT: (i) liczone jako kwota netto, dla roku bieżącego oraz (ii) liczone jako kwota brutto (z VAT) dla roku poprzedniego.
Odpowiadając teraz na pytania powyżej:
W razie przekroczenia limitu 2 mln euro netto w trakcie roku, niestety podatnik traci prawo do 9% za cały ten rok (tj. począwszy od początku 2025 posługując się przedstawionym przykładem).
Wówczas, w roku 2026 spółka również nie będzie miała prawa do 9% CIT (skoro przekroczyła 2 mln brutto, za rok poprzedni).
Jeżeli w roku 2026 spółka nie przekroczy limitu 2 mln euro brutto, to w 2027 będzie mogła zasadniczo wrócić do opodatkowania 9% CIT.
Dzień dobry ,
w portalu s24 zmieniłem główny kod pkd spółki oraz dopisałem pozostałe 9 kodów i chciałbym aby były one uwidocznione w odpisie KRS . Proszę o informacje czy kroki jakie poczyniłem są kompletne i wystarczające .
-S24 dodałem: nowy dokument : UCHWAŁA ZMIENIAJĄCA UMOWĘ SPÓŁKI Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ.(zmiana kodów i dopisanie pozostałych oraz podpisy członków zarządu )
– Wnioski : WNIOSEK O ZMIANĘ DANYCH PODMIOTU W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (Podpisy)
– opłata wniosku
Z Poważaniem
Mateusz
Dzień dobry! Tak opisane kroki (uchwała o zmianie umowy spółki oraz wniosek o zmianę danych podmiotu w KRS zawierający informację, które PKD ma być obecnie główny, a które pozostałymi, wraz z opłatą) są konieczne i wystarczające do dokonania wpisu wspomnianej zmiany przedmiotu działalności spółki przez system S24.
Dzień dobry,
chciałbym zapytać o koszty utrzymania nieaktywnej spółki. Czy istnieją opłaty lub inne zobowiązania finansowe, które trzeba ponosić, mimo braku prowadzenia działalności?
Zastanawiam się nad założeniem spółki już teraz, mając na uwadze korzyści, jakie daje czas funkcjonowanie firmy na rynku, takie jak wiarygodność i stabilność. Czy w mojej sytuacji takie rozwiązanie byłoby opłacalne?
Koszty utrzymania nieaktywnej spółki według mojego wyobrażenia i doświadczenia mogą dotyczyć głównie opłat za księgowość oraz utrzymanie siedziby i rachunku bankowego i są zależne od kilku podstawowych czynników tj.:
• czy spółka jest zawieszona (w takim wypadku może w okresie zawieszenia nie prowadzić ksiąg o ile nie ponosi kosztów ani nie odnosi przychodów),
• czy spółka ponosi koszty stałe (rachunek bankowy, czynsz najmu lokalu, inne).
W teorii w okresie zawieszenia spółka mogłaby nie ponosić żadnych wydatków, jednak w praktyce nie jest to łatwe. Ponadto maksymalny okres zawieszenia to 2 lata, po których trzeba spółkę „odwiesić” i za okres odwieszenia trzeba już księgi zaprowadzić (i konsekwentnie sporządzić sprawozdanie za ten rok).
Witam!
Prowadzę działalność usługową na terenie Holandii(jako firma holenderska) Chciałbym założyć spółkę i zoptymalizować podatki. Czy istnieje taka konstrukcja która pozwala mi na to? Jakie są wymagania?
Gdzie uzyskać odpowiednią poradę?
Jak rozumiem, chodzi o działalność gospodarczą prowadzoną przez spółkę na terenie Holandii. Z wielu przyczyn prawnych i podatkowych nie rekomendowałbym w takim celu zakładać spółki prawa polskiego. Najlepiej byłoby zatem zasięgnąć w takim wypadku porady lokalnego holenderskiego prawnika lub doradcy, który znając lokalną specyfikę prawną, będzie w stanie zarekomendować optymalny model prowadzenia biznesu w tym kraju.
Dzień dobry, mam pytanie o zakup udziałów w innej spółce.
Chciałbym kupić inną spółkę 100% udziałów ale chcę aby te udziały zostały całkowicie zakupione przez moją spółkę. Czy mogę tak zrobić? Czy muszę od razu połać zarząd do takiej kupionej spółki czy mogę poczekać? czy przy zakupie musze obowiązkowo wskazać od razu nowy zarząd? Dzięki za odpowiedź.
Jak najbardziej, Pana spółka może zakupić 100% udziałów w innej spółce.
Co do zarządu, to zakupiona spółka z pewnością musi mieć zarząd. Z perspektywy prawnej nie ma konieczności powoływania nowego zarządu, dopóki urzęduje jeszcze poprzedni. W tym kontekście musi Pan sobie odpowiedzieć na pytania (i) czy jest Panu na rękę aby dotychczasowy zarząd nadal kierował „Pana” spółką (ii) czy dotychczasowy zarząd będzie chciał to nadal robić. Pamiętajmy o tym, że każdy członek zarządu może zrezygnować ze swojego stanowiska. W przypadku gdy dotychczasowy zarząd uczyni to skutecznie wówczas będzie konieczne będzie już konieczne powołanie nowego.